Dreamgeckos.com

Eitjes komen niet uit :(

verslagen en foto's van nakweek

Eitjes komen niet uit :(

Berichtdoor thomasd97 » wo 03 sep 2014, 20:13

Hallo allemaal,

Het is al een heel tijdje geleden, maar na een half jaar proberen, is het nog steeds niet gelukt om mijn eitjes uit te laten komen...
Wel zijn er wat fouten gemaakt, dus ik hoop dat het nu wel goed gaat.
Aan het begin van het toevoegen van hatchrite in het bakje, is er namelijk water toegevoegd.
Na een paar mislukkingen, heb ik het ververst, maar vervolgens heeft mijn opa het ook nat gemaakt. Ik had hem alles uitgelegd, maar hij was onzeker en heeft op internet toen de gebruiksaanwijzing van vermiculiet gebruikt.
Daarnaast heb ik zelf de methode gebruikt van 1x per week het bakje openen. Nu heb ik de site van hatchrite nog eens goed doorgelezen en heb zoals op hun voorschrift een klein gaatje in het bakje gemaakt, waardoor je de deksel niet meer hoeft te openen.
Ik ben ook op vakantie geweest, en jammergenoeg is toen mijn hydrometer kapot gegaan, dus ik haal vrijdag even een nieuwe.
Nou, dat was het wel, nu nog wat foto's, waarbij de kleuren van de gekko's helaas niet goed tot hun recht komen, maar dit waren de enige recente foto's die ik had.

De reden dat ik dit topic open, is dat als er weer iets fout gaat, dat ik dan meteen kan ingrijpen. Als het nu nog steeds niet lukt, neem ik volgend jaar een broedmachine om te kijken of dat helpt of misschien ander incubatiemedium.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

De eitjes van 2 vrouwtjes
Afbeelding

Vrouw 1 (Kiara)
Afbeelding

Man 1 (Gonzo)
Afbeelding

Vrouw 2 (Kala)
Afbeelding

Man 2 (Orion)
Afbeelding
gr. Thomas

In mijn bezit:
2.1 Correlophus Ciliatus

In mijn broertjes bezit
0.1 Correlophus Ciliatus
thomasd97

Re: Eitjes komen niet uit :(

Berichtdoor DustyZOO » wo 03 sep 2014, 20:21

Ik heb de eitjes op perliet liggen (half ingegraven), water toegevoegd (tot het helemaal nat is maar zonder dat er water uit loopt als je het bakje schuin houdt), in krekelbakjes nu, en die krekelbakjes in een piepschuim/tempex doos. Verder kijk ik er niet naar om, tenzij ik ze wil candelen. Ik heb er geen temperatuur of hygrometer in, als ik het droog vind voelen dan sproei ik er wat water in.
100% succes percentage bij de wimpers.
Afbeelding

1.1.1 Rhacodactylus auriculatus
2.3.4 Correlophus ciliatus
1.5.2 Goniurosaurus hainanensis
0.0.4 Goniurosaurus araneus
2.1.0 Natrix maura
0.1.0 Brachypelma smithi
DustyZOO
Moderator

Naam: Kim Bobeldijk

Berichtdoor Tamara & Kevin » wo 03 sep 2014, 20:56

Dat er een beetje water aan de hatchrite word toegevoegd zou normaal ook geen kwaad mogen kunnen, wimpereitjes kunnen best wat vocht verdragen en zolang ze niet gaan schimmelen is er niet veel aan de hand.
Zelf broeden we er onze Phelsuma eitjes op uit maar voor de wimpers gebruiken we vermiculiet.

Hoe lang liggen ze nu al?
Persoonlijk vinden we het eitje links boven op de foto er vrij goed uitzien maar de rest heeft een beetje een rare vorm.
Tamara & Kevin
Global Moderator

Naam: Voor & Achternaam

Berichtdoor thomasd97 » wo 03 sep 2014, 21:02

@dustyzoo bedankt voor het delen, misschien doe ik dat volgend jaar wel :)

@tamara ja rare vorm hè? Ze liggen sinds vanavond, maar tot nu toe gaan de legsels ofwel na een week ofwel na een maand schimmelen, daarna vallen ze in en is t klaar...
Kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat allebei de mannetjes gefaald hebben om hun vrouwtje te bevruchten , ookal wegen ze iets minder. Dus ik zou het niet weten, we gaan het zien
gr. Thomas

In mijn bezit:
2.1 Correlophus Ciliatus

In mijn broertjes bezit
0.1 Correlophus Ciliatus
thomasd97

Berichtdoor DustyZOO » wo 03 sep 2014, 21:06

Heb je al geprobeerd om met een klein maar fel licht door de eitjes heen te schijnen wanneer ze een paar dagen liggen? Als ze dan bevrucht zijn moet je een rood vlekje zien. Als het niet bevrucht is dan zie je helemaal niks (leeg/geel van binnen)

Kan je tenminste uitsluiten dat het aan de mannetjes ligt. :P
Ik heb hier ook een Rhacodactylus auriculatus vrouw net nieuw, maar bij de vorige eigenaar heeft ze een heel seizoen onbevruchte eieren gelegd ook, terwijl er een man bij zat.
Afbeelding

1.1.1 Rhacodactylus auriculatus
2.3.4 Correlophus ciliatus
1.5.2 Goniurosaurus hainanensis
0.0.4 Goniurosaurus araneus
2.1.0 Natrix maura
0.1.0 Brachypelma smithi
DustyZOO
Moderator

Naam: Kim Bobeldijk

Berichtdoor Tamara & Kevin » wo 03 sep 2014, 21:15

Als ze nog maar pas liggen dan zullen ze nog wel opzwellen denk ik, anders moet je ze binnen een goeie week eens doorlichten en zien of ze bevrucht zijn.
Schimmel is trouwens ook nog geen indicatie dat het eitje slecht is, maar wel dat het te nat ligt.

Maar, als we jou waren zouden we ook een zak vermiculiet of perliet gaan halen en ze daar inleggen.
Persoonlijk zijn we geen fan van hatchrite omdat je er geen juiste kijk op hebt of het nat genoeg is of niet.
We broeden er zoals gezegd wel al onze Phelsuma's op uit maar die komen volgens ons ook gewoon uit als we ze in een bloempot op de vensterbank leggen. :)
Broedstoven gebruiken we ook niet voor de wimpers, als ze blootgesteld worden aan fluctuerende temperaturen duurt het soms iets langer voor ze uitkomen maar zijn de jongen meestal wel sterker.
Kan me niet voorstellen dat het nu bij jou zo koud zou zijn dat het daar kan aan liggen.
Tamara & Kevin
Global Moderator

Berichtdoor Tamara & Kevin » wo 03 sep 2014, 21:18

Wat Kim zegt kan trouwens ook inderdaad, we hebben hier ook een vrouw die vorig jaar alleen maar een paar onbevruchte legsels heeft gelegd, maar dit jaar doet ze het super en legt ze beter dan de andere vrouwtjes.
Tamara & Kevin
Global Moderator

Berichtdoor thomasd97 » wo 03 sep 2014, 21:29

Ik ga dat doorlichten nog wel eens proberen, het is per slot van rekening ook voor alle vier de dieren hun eerste seizoen.

Ik wil het nog 1x met hatchrite proberen, maar dat is nu toch op dus voor de volgende keer haal ik perliet of vermiculiet!
Het is idd niet te koud of te warm of zoiets

Al heel erg bedankt!
gr. Thomas

In mijn bezit:
2.1 Correlophus Ciliatus

In mijn broertjes bezit
0.1 Correlophus Ciliatus
thomasd97

Berichtdoor thomasd97 » zo 07 sep 2014, 10:08

Even een Update:
Ik heb zojuist met een blauwe lamp en een zaklamp gekeken. Bij het mooiste eitje zag ik met de zaklamp een rode horizontale streep aan de zijkant van het ei. Met de blauwe lamp zag ik daar een donkere plek met een lichte plek in het midden. aan de onderkant van de donkere plek zat die rode streep. Dit eitje ziet er nog steeds prachtig uit, vind ik.

In het eitje van dezelfde clutch die minder mooi is, zag ik helemaal niets, dit eitje ziet er ook niet super uit qua dat er een beetje plekjes op zitten.

In de 2 eitjes van de andere clutch, kon ik met de zaklamp bij allebei een klein rood vlekje zien, met de blauwe lamp zag ik op die eitjes weinig bijzonders.

Ook merk ik nu wel echt dat ze eerst te vochtig zaten, want de eitjes zijn nu alle 4 gewoon droog, waar de andere eitjes tot nu toe vochtig bovenop werden en schimmel op kwam.

mvg Thomas
gr. Thomas

In mijn bezit:
2.1 Correlophus Ciliatus

In mijn broertjes bezit
0.1 Correlophus Ciliatus
thomasd97

Berichtdoor thomasd97 » do 11 sep 2014, 13:23

Hoi mensen,

Wat er nu gebeurt is wel raar. Het best uitziende eitje is nog volledig wit en ook goed droog en ben best wel zeker dat deze bevrucht is nu, maar de andere 3 eitjes zijn geliger geworden. Ook zat er bij 2/3 van die eitjes een klein beetje schimmel en zijn deze eitjes een beetje vochtig. Nu zie ik bij 2/3 ook niets in het ei zitten met doorschijnen, bij die andere zie ik wel íets.
Maar mijn vraag is nu hoe dat kan, want het goede eitje wordt niet vochtig, maar op andere eitjes komt wel schimmel.

Is het nog te vochtig daar, is het goede eitje heel sterk, of is dit een teken dat de andere eitjes niet goed zijn?

Mvg Thomas
gr. Thomas

In mijn bezit:
2.1 Correlophus Ciliatus

In mijn broertjes bezit
0.1 Correlophus Ciliatus
thomasd97

Volgende

Keer terug naar Nakweek