Dreamgeckos.com

Eerste clutch - onderontwikkelde embryo's

Eerste clutch - onderontwikkelde embryo's

Berichtdoor DustyZOO » di 08 apr 2014, 21:44

Hee iedereen,

Het is toch zo dat de aller eerste eieren van een wimpergekko meestal niet goed uitkomen? Vorig jaar heb ik voor het eerst gekweekt en de eerste clutch eieren bleef een hele tijd goed, maar na een paar maanden begonnen ze te 'zweten' en er kwamen allerlei kleuren schimmel op die ik er dan om de dag af veegde. De eieren zelf waren ook een stuk geler dan de andere eieren, die mooi wit waren. Uiteindelijk gaf ik het op en maakte ik het ei open. Binnenin was een rozige substantie, een beetje klonterig, als melk dat zwaar over de datum was /barf
Er kwam een vrij sterke geur vanaf. Een beetje zoetig D:.

In januari had ik weer eitjes. Van een nieuw vrouwtje, dus dit is haar eerste jaar en allereerste eieren. Ik heb ze in de perliet gelegd en afgewacht. Ik had ook een eerste clutch van het vrouwtje waar ik vorig jaar ook mee kweekte. Na 3 maanden waren de eieren van de nieuwe vrouw al een stuk geler, en ja hoor, ze begonnen te zweten en de schimmel kwam ook al snel. Ik heb alle eieren gecandled, in de eieren van de nieuwe vrouw zag ik vrijwel niks, in de eieren van de andere vrouw zag ik echt een zwarte stip (oog) en een stuk rood van het lijfje en staartje. Ik heb het een tijdje aan gekeken maar heb vanavond de eitjes maar open gemaakt. Er zat wat witte natte prut in, veel eiwit en in beide eieren een klein schattig flubbertje. Een alien-embryotje. Dezelfde zoetige geur kwam ervan af. Ik denk dat het vorig jaar hetzelfde was, maar daar had ik heel veel langer verwacht dus dan was de embryo daarin al verrot. Deze zien er nog aardig uit, maar lijken me toch een stuk onderontwikkeld na zo'n lange tijd. Ze waren kleiner dan een cm.

Afbeelding

Hoe is jullie ervaring met eerste eieren?
Afbeelding

1.1.1 Rhacodactylus auriculatus
2.3.4 Correlophus ciliatus
1.5.2 Goniurosaurus hainanensis
0.0.4 Goniurosaurus araneus
2.1.0 Natrix maura
0.1.0 Brachypelma smithi
DustyZOO
Moderator

Naam: Kim Bobeldijk

Berichtdoor thomasd97 » di 08 apr 2014, 22:07

Wauw dat ziet er wel gaaf uit op de foto.
Ik kweek dit jaar voor de eerste keer dus ik kan er niet veel over zeggen, alleen dat ik nu van allebei de vrouwen 1 legsel heb gehad wat onbevrucht was. Het ging ook schimmelen en zwarte vlekken erop, met candelen zag ik ook niets, dus maar opengesneden. Alleen maar lichtgele drap zat erin haha

Groetjes thomas

Verstuurd vanaf mijn GT-I9105P met Tapatalk
gr. Thomas

In mijn bezit:
2.1 Correlophus Ciliatus

In mijn broertjes bezit
0.1 Correlophus Ciliatus
thomasd97

Berichtdoor dorien916 » wo 09 apr 2014, 13:09

Wauw het ziet er inderdaad wel gaaf uit. Ik heb geen wimpergekko's dus ik kan je niet verder helpen sorry

Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk
dorien916

Naam: Voor & Achternaam

Re: Eerste clutch - onderontwikkelde embryo's

Berichtdoor Tamara & Kevin » wo 09 apr 2014, 13:24

De eerste legsels van onze vrouwen waren allebei goed, maar daarna hebben we af en toe wel eens eitjes gehad die ofwel inzakten of helemaal geel werden en bij het open maken zat er dan inderdaad ook van die gele prut in, zo'n kleine half ontwikkelde embryo hebben we nog nooit gevonden.
De eerste legsels van dit seizoen zijn tot nu toe wel al allemaal goed.

Schimmel wil trouwens niet altijd zeggen dat het ei slecht is , hebben hier eens een eitje gehad dat ondanks dagelijks proper maken bleef schimmelen en dat is toch mooi uitgekomen.
Denk dat dat iets te weinig ventilatie gekregen had gewoon.
Tamara & Kevin
Global Moderator

Berichtdoor Brams_rhacos » wo 09 apr 2014, 14:55

Volgens mij had je beter gewoon nog een tijd gewacht, zoals Tamara en Kevin zeiden wil schimmel niet zeggen dat er iets mis mee is.. Ik heb vorig seizoen ook eieren gehad die hard beschimmeld waren maar toch mooi uitgekomen zijn. Deze embryo's lijken Me er goed uit te zien alleen hadden ze nog langer tijd nodig. Als je zegt dat er nog eiwit inzat wil dat zeggen dat ze nog voedsel genoeg hadden en dus in principe nog verder evolueren. Naar de tijd moet je helemaal niet zien, ik heb hier van de week nog een legsel uitgekomen gehad die 160 dagen lagen, en geloof Me, ik heb helemaal geen klagen, allebij mooi ontwikkelde dieren (alle bij 99% pinstripes met mooie laterale patronen) en allebij met een mooi ontwikkelde hoofdstructuur..

Int vervolg zou ik eieren gewoon laten liggen. Het is niet dat ze veel plaats in beslag nemen he ;)

Mvg

Bram
Mijn collectie:
1.2.19 Correlophus ciliatus (zijn overigens allemaal te koop, voor meer informatie, PB)
1.1 Uroplatus henkeli
2.3.1 Uroplatus sameiti

0.0.2 Achatina fulica
Brams_rhacos

Naam: Bram Camps

Berichtdoor DustyZOO » wo 09 apr 2014, 20:14

Daarom heb ik ook uitgelegd waarom ik ze open heb gemaakt. Er zat veel eiwit in ja, maar het was wel nogal een nasty zootje, en het stonk dus ook. Heb een andere clutch die 2 dagen later geraapt is en met candelen zagen die er veel beter uit. Hier zag ik geen leven in, in die andere zijn de kleintjes al aan het bewegen. (zwiepend staartje) Dus ik had heel weinig vertrouwen in deze eieren. Je kan op de foto's niet zo goed zien hoe klein ze wel niet waren.
Afbeelding

2.1.0 Natrix maura
0.1.0 Brachypelma smithi
DustyZOO
Moderator

Berichtdoor Tamara & Kevin » wo 09 apr 2014, 20:28

Dan zullen het inderdaad wel dode embryo's geweest zijn, anders stinken ze niet zo.
We hebben het wel eens met luipaardeitjes gehad, we maken de eitjes ook altijd open voor we ze weggooien en daar zat een soortgelijke embryo in, alleen meer ontwikkeld.

Zal eens kijken of we het kunnen fotograferen want heb ze nog op sterk water.., ja wij doen dat. :$
Tamara & Kevin
Global Moderator

Berichtdoor DustyZOO » wo 09 apr 2014, 20:46

Ja het was echt die kenmerkende geur waardoor ik ook die tweede ging open maken. Ik maak ze ook altijd open, ben veel te nieuwsgierig om ze in z'n geheel weg te knikkeren.

En psst, wil je een geheimpje weten? Hier liggen ze ook op sterk water :Haha
Afbeelding

2.1.0 Natrix maura
0.1.0 Brachypelma smithi
DustyZOO
Moderator

Berichtdoor annex19 » do 10 apr 2014, 21:22

Je kan bij het openmaken makkelijk zien of ze levend/dood waren. Hier heb ik ooit de peg gehad picta eitjes te verplaatsen waarbij er eentje kapot ging.
Het ei was ook al een tijdje ver en bij het openmaken zag ik het hart perfect kloppen. Grote ongeveer hetzelfde als deze. Echt zonde was het :(
2.13.0 Luipaardgekkos
4.5.0 hemidactylus imbricatus
1.3.0 picta paroedura
1.3.0 steno stenodactylus
annex19

Naam: Mandy

Keer terug naar Kweken & uitbroeden