Dreamgeckos.com

eitjes incuberen op filterwatten?

Re: eitjes incuberen op filterwatten?

Berichtdoor arjan » do 01 mei 2014, 13:39

Afbeelding
de eerste clutch is nu 90 dagen oud en een van de eitjes is de laatste tijd grotendeels verkleurd de andere zit ook een vlekje op.
van het 1e eitje is de verkleuring vooral de laatste dagen hard gegaan, en het is voor het grootste gedeelte de bovenkant van het ei.
het lijkt wel alsof het gewoon dat donkere ziet net als bij stretch marks alleen nu zijn het vlekken.
het is me opgevallen dat de vlekken aan de andere kant van de schil zit. en bij een hogere luchtvochtigheid zijn de vlekken beter zichtbaar.
bij het candelen laten deze plekken ook meer licht door. net of het meer door zichtbaar is.
de luchtvochtigheid is 80 82 graden geweest.

de temperatuur is grotendeels 21,5 graden overdags geweest en minimaal 18,5 's nachts. de laatste 10 dagen is de temperatuur gemiddeld 2 graden hoger geweest.
als ik ga candelen zie ik ze heel af en toe nog een beetje bewegen en de positie in het ei is anders geworden de laatste dagen. eerst lagen ze met de bovenkant van het koppie tegen de schil aan en nu zit het kopje meer naar het midden. het neusje is ook al goed zichtbaar met candelen. ik denk dat ze bijna uit gaan komen en heb de eerste clutch alvast overgeplaatst naar een ander bakje om uit te gaan komen waar de temperatuur weer 2 graden hoger is 24 overdags en 22 graden 's' nachts.
ik hoop dat de jongen nu iets meer op zullen gaan schieten en ik denk, dat als ze iets warmer zitten dat ze dat misschien ook meer kracht hebben op uit het ei te komen.
nu ik ze overgeplaatst heb is de schil wat droger geworden en zijn de vlekken niet meer zo zichtbaar.
tot nu toe lijkt alles nog steeds goed te gaan. :) ik heb geen idee hoe lang het nog kan duren maar van mij mogen ze wel uitkomen.
heeft iemand hier nog een idee hoe lang het nog kan gaan duren en hoe het er nu naar uitziet?
arjan

Berichtdoor arjan » do 01 mei 2014, 14:05

Afbeelding
het linkse legsel is 90 dagen het 2e legsel is 60 dagen en het derde legsel is nu 20 dagen oud.
arjan

Berichtdoor arjan » do 01 mei 2014, 14:50

Afbeelding
zo zien ze er nu uit nu de schil iets droger is.
arjan

Berichtdoor arjan » zo 03 aug 2014, 20:11

Het is al weer een tijdje geleden ,maar ik heb nu inmiddels 4 jongen uit het ei.
De eerste 2 eitjes waren niet uitgekomen, maar de jongen zijn rond de 108 en 114 dagen doodgegaan in het ei.
Ik heb de eitjes opengemaakt om te kijken wat er inzat en de jongen waren bijna volgroeid alleen misvormd.
Ze hadden een soort duik boven in hun koppie tussen de ogen en in verhouding een heel groot hoofd en een brede nek .
De staart was ook een beetje gekronkeld en de kaak was slap. calciumgebrek in het ei misschien of zo iets?
De temperatuur was ook erg laag met incuberen, misschien toch te laag om sterke jongen te krijgen.
Daarna heb ik de temperatuur voor de andere eitjes omhoog gedaan om geen risico meer te lopen dat de jongen misschien zwak zouden zijn door een lage temperatuur en moeite zouden hebben met uitkomen .
De eitjes lagen daarna in en laagje terrahumus in een terrarium met een warmtematje eronder rond de 24 graden .
Met het 2e legsel was een jong doodgegaan op dag 95 met het aanpikken van het ei. Hij had het ei drie keer doorgesneden maar heeft zijn weg er niet uit kunnen vinden. De andere van de 2e clutch is met 96 dagen uitgekomen en doet het erg goed.
De derde clutch is ook uitgekomen en er zijn twee verschillend gekleurde jongen uitgekomen. 1 daarvan vind ik heel mooi. :)
Met de 4e clutch was er een van de eitjes met iets van 60 dagen uitgekomen door de hogere temperaturen, de andere heeft het niet uit het ei gehaald. Wel de schil weer doorgesneden maar pech met uitkomen. Het jong wat dood was ,was wel een stuk kleiner dan degene van de 4e clutch die het wel gehaald heeft en de staart van dit jong was ook heel kort. Dit ei was ook kleiner. De staarten van allebij de jongen van clutch 4 waren veel kleiner dan van de andere jongen. Dit heeft misschien met de korte incubatietijd te maken , maar dat weet ik niet zeker.
Nu nog iets van twee weken wachten op de eitjes van het 5e legsel en die incubeer ik in een bakje met vijversubstraat.
Boven het warmtematje in het terrarium is het nu te warm ,doordat de temperatuur in huis ook hoger is nu. In het terrarium met het warmtematje heb ik nu eitjes van lygodactylus picturatus staan .
Het 6e en 7e wimpergekko legsel heb ik in een bakje met vermiculiet .
Tot nu toe ben ik het meest tevreden over de vijversubstraat, want die vermiculiet plakt aan de eitjes en in de watten liggen ze niet zo stabiel tegen het omrollen.
arjan

Berichtdoor arjan » zo 03 aug 2014, 20:35

Afbeelding
dit is het eerste jong van de 2e clutch.
Afbeelding
deze 2 zijn de 3e clutch en die onderste op deze foto vind ik heel mooi. Die heeft een hele lange staart.
Afbeelding
hij ziet er nu zo uit. :)
Afbeelding
en dit jong is van de 4e clutch.
arjan

Berichtdoor Tamara & Kevin » zo 03 aug 2014, 20:37

Proficiat.
Altijd leuk dat kleine grut. :)
Tamara & Kevin
Global Moderator

Naam: Voor & Achternaam