Dreamgeckos.com

Broedstoof bouwen (U.Milii)

Broedstoof bouwen (U.Milii)

Berichtdoor kowatskov » di 29 jan 2013, 19:41

Er zijn verschillende soorten broedstoven te koop, en er zijn verschillende manieren om er 1 te bouwen.
Ik hoop binnenkort met mijn koppel Underwoodisaurus Milii te gaan kweken.
Om de kosten te drukken wil ik zelf een broedstoof bouwen.

Ik zie helaas door de bomen het bos niet meer zo goed dus zou graag advies krijgen over wat nou de beste methode is?
Heeft iemand misschien een link naar een goed bouwverslag?
Er zijn als ik het goed begrepen heb droge en natte broedstoven, wat werkt het best voor deze soort?
Kan iemand mij ook meer vertellen over het uitbroeden van de eieren van de U.Milii qua temperaturen en vochtigheid?

Bij voorbaat dank!
1.1 Underwoodisaurus Milii

3.1 Bombina Orientalis
kowatskov

Naam: Voor & Achternaam:

Re: Broedstoof bouwen (U.Milii)

Berichtdoor jean_s » wo 30 jan 2013, 17:07

Tenzij je nog een piepschuimdoos hebt liggen en materiaal zoals een thermostaat kan je beter gewoon een klein model kopen denk ik. Anders ga je snel ongeveer evenveel of meer uitgeven en moet je het nog gaan testen. Je hebt zeker een geïsoleerde doos nodig, met venster (dus glas of plexiglas op maat) verwarmingselement, ...

Er worden er elke week wel aangeboden via tweedehandssites. Ik denk dat als je wat zoekt tegen dat ze eieren leggen je wel iets gevonden hebt.
Groeten,

Jan

Afbeelding
jean_s

Berichtdoor kowatskov » wo 30 jan 2013, 19:22

Bedankt voor je reactie!

Ik heb nog wel spullen liggen, zou enkel de thermostaat en warmte kabels moeten aanschaffen.
Maar wat is een goed klein model voor een goede prijs? ik hoor over de Herp nursey alleen maar slechte dingen.

Je kan heel goedkoop van die au bain dingen kopen, werkt dat goed? en daar moet neem ik aan ook nog een thermostaat aan verbonden worden?

3.1 Bombina Orientalis
kowatskov

Berichtdoor jean_s » wo 30 jan 2013, 20:47

kowatskov schreef:Bedankt voor je reactie!

Ik heb nog wel spullen liggen, zou enkel de thermostaat en warmte kabels moeten aanschaffen.
Maar wat is een goed klein model voor een goede prijs? ik hoor over de Herp nursey alleen maar slechte dingen.

Je kan heel goedkoop van die au bain dingen kopen, werkt dat goed? en daar moet neem ik aan ook nog een thermostaat aan verbonden worden?

De meeste warmtekabels voor terrariums worden niet super warm, waardoor de warmte slecht verdeeld word. Dus je zou al een industriële warmtekabelmoeten kopen maar die zijn dan weer 5 m. minstens dacht ik. Ik heb hier eens een paar firma's voor gemaild omdat ik het ook zo wou proberen.

Ik heb hier een piepschuim broedstoof en die heeft zonder thermostaat 0.7 graden speling gehad op 1.5 maand tijd ondertussen. Er hangt wel een electronische thermometer in met geheugenfunctie zodat ik dit kon controleren.

http://www.2dehands.be/dieren-toebehoren/dierenaccessoires-materiaal/baardagamen-gekko-s/broedstoof-of-incubator-zo-goed-142505651.html?qq=broedstoof&pcpl=Postcode&pc_id=&afd=

Zo iets vind je vaak goedkoop tweedehands, ik heb de andere die ik heb staan 40 euro betaald. En de andere die ik van iemand heb die er mee stopte heb ik omgebouwd in een grotere doos en met een ventilator er in zodat de lucht echt overal even warm is.
Groeten,

Jan

Afbeelding
jean_s

Berichtdoor kowatskov » wo 30 jan 2013, 22:24

Het zelf bouwen blijkt inderdaad lastiger dan in eerste instantie gedacht.

Ik ben op jou advies wat rond gaan kijken op 2ehands sites en ga morgen voor een leuke prijs een zo goed als nieuwe jaeger fb50 bij iemand ophalen! Overal op internet staat deze goed aangeschreven dus ik denk dat deze prima zal zijn om mee te beginnen.

Dan misschien nog een domme vraag maar plaats je de krekelbakjes met de eitjes dicht of open in de broedstoof?

3.1 Bombina Orientalis
kowatskov

Berichtdoor jean_s » do 31 jan 2013, 18:32

kowatskov schreef:Het zelf bouwen blijkt inderdaad lastiger dan in eerste instantie gedacht.

Ik ben op jou advies wat rond gaan kijken op 2ehands sites en ga morgen voor een leuke prijs een zo goed als nieuwe jaeger fb50 bij iemand ophalen! Overal op internet staat deze goed aangeschreven dus ik denk dat deze prima zal zijn om mee te beginnen.

Dan misschien nog een domme vraag maar plaats je de krekelbakjes met de eitjes dicht of open in de broedstoof?

Ik gebruikte vorig jaar krekelbakjes met het deksel er op en een paar gaatjes maar vond dat het vermiculiet snel uitdroogde, want die bakjes hebben ook dunne groeven aan de zijkant.

Ik ga het dit jaar proberen met soortgelijke bakjes (van de beenhouwer maar gekocht in een groothandel) dat zijn die vierkante krekelbakjes maar dan zonder gatjes. En ik heb met een duimspijker wat gatjes in het deksel geprikt. Ik moet dit nog wel uittesten, maar sinds een paar dagen zijn men Rainwater albino luipaardgecko's aan het paren dus binnenkort weet ik het ;)

Ik weet dat sommige mensen andere bakjes gebruiken die volledig dicht zijn, maar dan moet je wel om de twee dagen ofz eventjes het deksel open doen zodat er dan frisse lucht in komt.

Maar in principe gaat het met krekelbakjes ook. Succes er mee!
Groeten,

Jan

Afbeelding
jean_s

Berichtdoor kowatskov » do 31 jan 2013, 22:25

Bedankt voor de info!

Ik heb net de Broedstoof opgehaald, ben er helemaal blij mee :B

Bestaat er geen risico, dat wanneer je een deksel dicht hebt op de bakjes, er condens ontstaat en er vervolgens weer druppeltjes naar beneden vallen?
Die dan op de eitjes kunnen vallen waardoor ze beschadigen/te vochtig worden? (Ik dacht dit ooit ergens gelezen te hebben)

3.1 Bombina Orientalis
kowatskov

Berichtdoor jean_s » vr 01 feb 2013, 07:36

kowatskov schreef:Bedankt voor de info!

Ik heb net de Broedstoof opgehaald, ben er helemaal blij mee :B

Bestaat er geen risico, dat wanneer je een deksel dicht hebt op de bakjes, er condens ontstaat en er vervolgens weer druppeltjes naar beneden vallen?
Die dan op de eitjes kunnen vallen waardoor ze beschadigen/te vochtig worden? (Ik dacht dit ooit ergens gelezen te hebben)

ik denk van niet, in begin meet je hoeveel water er bij het vermiculiet moet, en al het water dat daar uit verdampt mag er dus ook terug bij. Het meeste van de damp gaat ook via de wanden terug naar beneden denk ik.
Groeten,

Jan

Afbeelding
jean_s

Berichtdoor kowatskov » vr 01 feb 2013, 11:00

Oke bedankt!
Eerst maar eens afwachten of het paren gaat lukken en er bevruchte eitjes uit voort komen..

3.1 Bombina Orientalis
kowatskov

Berichtdoor supodesign » zo 14 apr 2013, 17:02

hoi kijk een op http://www.broedmij.nl/ daar heb ik toen alle warmte kabels en zo besteld ik had het in een foame box en in de deksel een klein raampje gemaakt

mvg demis
supodesign

Volgende

Keer terug naar Kweken & uitbroeden