Dreamgeckos.com

Caresheet Correlophus Ciliatus

Caresheet Correlophus Ciliatus

Berichtdoor topo » wo 16 nov 2011, 15:39

Hier volgt een woordje uitleg over het houden van Correlophus Ciliatus.

Latijnse naam: Correlophus Ciliatus
Engelse naam: Crested Gecko
Nederlandse naam: Wimpergekko
Herkomst: Nieuw- Caledonië
Klimaat: Gematigd klimaat

Beschrijving:
Er werd gedacht dat de wimpergekko uitgestorven was, totdat deze opnieuw werd ontdekt in 1994. De dieren werden nadien geimporteerd naar de Verenigde Staten. Hier werden deze dieren opgekweekt en er werd uiteindelijk ook me gekweekt. De wimpergekko is sinds toen bezig aan zijn opmars in de reptielenhobby.

Uiterlijk:
De wimpergekko draagt deze naam omwille van de stekels die zich boven de ogen van het dier bevinden. Deze doen sterk denken aan wimpers.
De dieren komen voor met veel verschillende patronen.De verschillen gaande van patternless, bicolor, tri-color, tiger, harlequin,flame, dalmation, pinstripe (full of partial). Op de patronen (morphs) wordt nog verder ingegaan in het Morphguide topic in het Nieuw-Caledonische & Nieuw-Zeelandse Gekko's gedeelte van dit forum.

Ook kennen deze dieren een fired down en fired up "mode". Door de dag zijn ze meestal fired down, dit wil zeggen dat ze flets ogen en de kleuren er voor sommige een beetje saai uit zien.
Fired up wil zeggen dat de dieren feller zijn van kleur en de kleuren intenser zijn.

Wimpergekko's worden ongeveer 20 cm lang (dit gerekend van kop tot staart), meestal wordt de lengte weergegeven als snout to vent lenght ( van kop tot kont) ook wel SVL genoemd. De SVL is ongeveer 10 tot 12 cm. SVL wordt vaak gebruikt omdat in het wild de dieren wel eens durven hun staart af te gooien, en in tegenstelling tot andere gekkosoorten groeit bij de wimpergekko de staart niet meer terug. Een volwassen wimpergekko weegt ongeveer 40gr, maar dit kan verschillen van dier tot dier.

Er wordt geschat dat de dieren ongeveer 20 tot 25 jaar oud kunnen worden, maar dit is nog niet bewezen omwille dat de dieren pas in 1994 zijn herontdekt.

Geslacht:
Een wimpergekko is geslachtsrijp rond 12 maanden, let op geslachtrijp wilt niet zeggen kweekrijp. Kweekrijp zijn ze vanaf ongeveer 35gr. Bij een geslachtsrijpe wimpergekko is het geslacht gemakkelijk te bepalen. Bij de man zie je heel duidelijk een bult aan de staartbasis achter de cloaca. Hier bevindend zich de hemipenis. Bij een vrouwelijk exemplaar ontbreekt deze bult.

Huisvesting:
Wimpergekko's zijn zeer gemakkelijk om te houden, omdat ze in een gematigd klimaat leven kan men ze op kamertemperatuur houden ( 21° tot 25° Celsius). 's Nachts mag de temperatuur licht dalen tot ongeveer 20° Celsius. Let erop dat de temperatuur nooit hoger mag zijn dan 30° Celsius en niet voor lange periode lager dan 18° Celsius.
Ze zijn echte klimmers dus een hoog terrarium is aan te raden. Wij houden hier volwassen dieren in een terrarium van 60x40x60 (LxBxH). Maar andere maten gaan ook zolang je maar een hoog terrarium gebruikt en de grote evenredig is aan de grootte van het dier.
Plaats bijvoorbeeld nooit een jonge wimpergekko van nog maar een paar cm in een terrarium van voorgaande afmetingen. Het diertje zou hierin verloren kunnen lopen en zich geen weg vinden naar het eten. Daarom plaatsten wij onze jonge dieren in een kleine faunabox en worden deze groter gezet wanneer het diertje de faunabox ontgroeit.

Voorzie het terrarium met voldoende klimgelegeheid en ook voldoende groen als schuilplaats. Als bodembedekking gebruiken wij momenteel in onze faunaboxen gewoon keukenpapier, dit doen we omdat dit zeer handig is om de faunaboxen proper te houden en het is niet duur. In een groot terrarium kan je natuurlijk ook keukenpapier gebruiken, maar hier opteren wij voor repti-bark vanwillen van het uitzicht en omdat het vocht goed vasthoud. De luchtvochtigheid in een terrarium moet ongeveer rond de 70% liggen, maar dit hoeft echter ook niet gedurdende de hele dag. Dan wordt het te vochtig en kan schimmelvorming zich voordoen.

Voeding:
Wat voeding betreft eten ze een hele boel, gaande van verse fruitpapjes tot krekels en wasmotlarven. Wij gebruiken CGD (Complete Gecko Diet) dit is een poeder dat je moet aanlengen met water om een mooi homogeen en vast papje te krijgen hierin zit alles wat een wimpergekko nodig heeft zoals fruit, mineralen, vitamines, calcium, ... en nog veel meer, maar ook krijgen ze hier een paar keer per week krekels (bepoederd met calcium of vitamines)

Ja kan ze ook gewoon vers fruit geven zoals banaan, kiwi, mango, ... enz, maar dit doe je beter enkel als snoepje.
Geef ze echter nooit citrusvruchten, dit omdat hier veel zuren inzitten die ze niet verwerkt krijgen.
Groetjes Tom

Collectie:
4.5 Correlophus ciliatus
1.2 Mniarogekko chahoua (Mainland)
1.0 Rhacodactylus leachianus (Mt Koghis Friedel line)
0.0.2 Bavayia Cyclura
0.3 Eublepharis Macularius
1.1 Geckonia chazaliae

http://www.facebook.com/EveryonesGecko

Re: Caresheet Rachodactylus Ciliatus

Berichtdoor roger » wo 16 nov 2011, 16:00

Netjes Tom.
Gr. Roger
2.3 Strophurus Ciliaris
1.3 Strophurus Taenicauda
1.2 Strophurus Intermedius
2.3 Diplodactylus Pulcher
2.3 Diplodactylus Granariensis rex
3.3 Lucasium Byrnei
2.2 Lucasium Damaeum
2.2 Saltuarius Wyberba
2.2 Saltuarius Salebrosus
1.1 Ptenopus Kochi
roger
Moderator

Re: Caresheet Correlophus Ciliatus

Berichtdoor Tamara & Kevin » zo 16 maart 2014, 21:21

* care sheet aangepast, Rhacodactylus verandert in Correlophus.*
Tamara & Kevin
Global Moderator

Naam: Voor & Achternaam

Berichtdoor DeBaron » do 22 jan 2015, 11:46

Hier nog een linkje met het klimaat van Isle of Pines.

http://www.holiday-weather.com/isle_of_pines/averages/
DeBaron

Berichtdoor Tamara & Kevin » do 22 jan 2015, 19:11

Heel handig inderdaad, bedankt om het te delen. :)
Tamara & Kevin
Global Moderator

Berichtdoor JesperBliek » do 25 jan 2018, 13:55

Ik ben van plan om een Wimpergekko aan te schaffen. Ik heb nog nooit een reptiel gehad en heb daarom dus ook veel vragen. Ik ben van plan om één wimpergekko te nemen en die in een terrarium van 40x40x60 te doen. Ik ga hem pangea mixen geven en krekels. Mijn vragen zijn

1. maakt het uit of ik een mannetje of een vrouwtje neem? of maakt dat niet uit.

2. Hoe lang moet er licht zijn in de bak en wat voor licht is er nodig in de bak.

3. Is er ook verwarming nodig in de winter? Het terrarium staat op mijn kamer en de verwarming zelf zal wel vaak aanstaan maar ook niet altijd.

4. Kent iemand ook nog een goeie kweker in de buurt van Groningen? (ik heb geen idee of het wel gevraagt mag worden maar ik zoek een betrouwbare kweker.
JesperBliek

Keer terug naar Caresheets