Dreamgeckos.com

Calcium tekort

Calcium tekort

Berichtdoor Bob » zo 16 maart 2014, 21:50

Beste forumleden, ik heb al enkele maanden geleden ondekt dat mijn Nephrurus amyae sterk verzwakt was en de uitslag van de DA was dat het een calcium tekort had. Zijn raad was om het diertje te dwangvoederen via een spuitje en extra calcium poeder in het papje te doen. Nu enkele maanden later zie ik eigenlijk niet veel beterschap, integendeel: het diertje wil nog altijd niet zelfstandig eten en zijn pootjes staan stroef en scheef (de DA had gezegt dat het ook een breuk kon zijn).

Nu is mijn vraag: kan een gekko volledig herstellen van een calcium tekort, dus ook dat de pootjes zich terug herstellen? Ik ben bang dat hij, als hij er terug doorkomt, zal moeten leven met een misvorming die zijn levenskwaliteit niet bepaald zal ten goede komen.

Ik wil nog wel even meedelen dat ik mijn krekels altijd bepoeder met vitaminepoeder met extra calcium en vit D.

Alvast bedankt
Bob

Naam: Voor & Achternaam:

Re: Calcium tekort

Berichtdoor Tamara & Kevin » ma 17 maart 2014, 10:36

Hey, om te beginnen al enkele vragen...

Bij welke reptielenarts ben je geweest?
Neem aan volgens de gestelde diagnose dat dat niet in Wilrijk is geweest?
Anders denk ik dat het dier op zijn minst wel een injectie met vloeibaar calcium zou gekregen hebben.., en zou je daar niet zijn buiten gegaan zonder zeker te weten of het dier een breuk heeft opgelopen of niet.
Als je zoals wij denken niet bent daar geweest zouden we daar zeker zo snel mogelijk proberen langs te gaan, dat is bij Dr. Lambrechts in Wilrijk.

Welk merk van vitaminen en calciumpoeder gebruik je?

Bied je ook UV aan, zoja, welk merk en type van lamp?
Weet dat er gezegd word dat nachtactieve dieren geen UV nodig hebben maar in dit geval zal het zeker geen kwaad kunnen, we zijn zelf (samen met onze RA) van mening dat elk levend wezen baat heeft bij een bepaalde hoeveelheid zonlicht, ook al leven ze grotendeels onder de grond.

We hebben hier zelf een gelijkaardig geval gehad met een luipaardgekko, en die is er na een hele tijd dwangvoeren en UV aanbieden ook wel terug doorgekomen, alleen vrees ik dat de geleden schade zich niet meer gaat herstellen, enkel stabiliseren in het beste geval.
Het hangt er dan vanaf in hoeverre het dier er last van heeft wat je zelf beslist om het laten verder te leven of niet.
Ons dier leeft nog, is kerngezond voor de rest, maar haar pootjes zijn nooit meer echt goed gekomen. Ze zit nu dus ook rustig alleen haar oude dag te verslijten.

Als je ze toch moet dwangvoeren zouden we zeker ook af en toe een pinky of eventueel zelfs een slakkenhuis bij in het papje vermalen, botten en slakkenhuisjes bevatten altijd heel veel natuurlijk calcium dus dat zorgt toch ook weer voor dat beetje extra.

Veel succes.
Tamara & Kevin
Global Moderator

Naam: Voor & Achternaam

Berichtdoor Bob » ma 17 maart 2014, 18:37

Het zal je misschien verbazen, maar ik ben daadwerkelijk naar Dr. Lambrechts geweest. Hij had voorgesteld om het dier te dwangvoederen met geplette voedseldieren en daarbij extra vit/cal poeder bij te doen. Hij heeft me zelfs een potje multi vit/min preparaat meegegeven. Zelf had ik gedacht dat hij me terug dat astronautenvoer voor honden en katten ging meegeven om te dwangvoederen, wat hij ervoor al eens heeft gedaan bij een wondergekko van me die verzwakt uit de winterslaap kwam.

Zelf gebruik ik nu het multi vit van Dr. Lambrechts, ervoor was het Reptivit multi vit en Repti Calcium met Vit D. Ik bood geen UV aan.

Mvg
Bob

Naam: Voor & Achternaam:

Berichtdoor Tamara & Kevin » ma 17 maart 2014, 18:47

Dat verbaast ons inderdaad, normaal zou hij toch wel een RA scan hebben gemaakt om vast te stellen of het dier daadwerkelijk met een breuk zit of niet.., en toch zeker een calciumspuit hebben gegeven.., denken wij.
Maar wij zijn ook geen reptielenartsen natuurlijk dus we gaan zijn diagnose hier zeker niet in vraag stellen.

Wij zouden er nog eens mee terug gaan als het ondertussen nog steeds niet gebeterd is.., en misschien toch een UV lamp bijhangen.

Grtz.
Tamara & Kevin
Global Moderator

Berichtdoor driesT » di 18 maart 2014, 09:25

Hey, Bob

in eerste instantie even teruggaand op symptomen: als je ham oppakt strilt hij dan ongecontroleerd?
zo ja: zou ik eig zo snel mogelijk intramusculair calciumgluconaat laten toedienen of Calphosan (calciumlactaat) door de dierenarts, daarmee ga je in eerste instantie al de symtomen wat terug schroeven en moet je hierbij blijvend de vitamine suplementen van hem gekregen blijven toedienen in combinatie met een goeie UV-lamp en juiste warmte (zorg dat deze hoog genoeg blijft zodat metabole capaciteit van de nephrurus zijn lichaam optimaal blijft)

mvg,
DriesT
phelsuma mad. grandis
uroplatus phantasticus
uroplatus henkeli
uroplatus lineatus
uroplatus pietschmanni
uroplatus sikorae
uroplatus giganteus
C. Parsonnii
driesT

Berichtdoor roger » di 18 maart 2014, 11:04

Het plaatsen van een UV lamp boven dit soort gekkos zal hier heel weinig nut hebben. De dieren onttrekken zich namelijk toch aan dit licht. Als je hem gaat dwingen om erin te blijven, door bijvoorbeeld geen verstopplekken te geven, zal het juist extra stress opleveren. En hij heeft al veel te veel stress door zijn toestand, en al helemaal door het dwangvoeren.
Dwangvoeren is echt de allerlaatste middel waar je bij dit soort dieren aan moet beginnen.

Ik adviseer om dingen te gaan voeren waar ze dol op zijn. Meestal wasmotten... en deze dan een calcium injecteren net voor je ze aanbied.
Een goede dierenarts maakt zich er niet vanaf met: Het kan calcium zijn, of eventueel een breuk. Dit is nogal een groot verschil namelijk. Als het echt een breuk is, ben ik bang dat geen enkele dierenarts veel kan doen, bij een dier van dit formaat. Dan is het gewoon hopen dat het zo goed mogelijk geneest.

Zou je misschien een foto kunnen plaatsen van het dier, waarop te zien is wat je precies bedoelt?

Gr. Roger
2.3 Strophurus Ciliaris
1.3 Strophurus Taenicauda
1.2 Strophurus Intermedius
2.3 Diplodactylus Pulcher
2.3 Diplodactylus Granariensis rex
3.3 Lucasium Byrnei
2.2 Lucasium Damaeum
2.2 Saltuarius Wyberba
2.2 Saltuarius Salebrosus
1.1 Ptenopus Kochi
roger
Moderator

Berichtdoor roger » di 18 maart 2014, 11:11

Oh en naar mijn weten, is het beste en compleetste vitamine mineralen preparaat Minerall, in combinatie met Vitall van Sticky Tongue farms.
De vitall (potje met witte deksel) is een papje dat je moet maken.... om dat vervolgens aan je krekels te voeren. Als je gaat voeren moet je de optimaal gegutloade krekels bepoederen met de minerall (potje met gele deksel).

Dit moet zo omdat er heel veel vitamine preparaten op de markt zijn die helemaal niet goed funtioneren, omdat er vitamines en mineralen in 1 potje gestopt worden. Deze 2 tasten elkaar aan en verminderen elkaars werking als ze in contact met elkaar komen namelijk.

Als je dit zo doet, zie je dit echt terug in je dieren.
2.3 Strophurus Ciliaris
1.3 Strophurus Taenicauda
1.2 Strophurus Intermedius
2.3 Diplodactylus Pulcher
2.3 Diplodactylus Granariensis rex
3.3 Lucasium Byrnei
2.2 Lucasium Damaeum
2.2 Saltuarius Wyberba
2.2 Saltuarius Salebrosus
1.1 Ptenopus Kochi
roger
Moderator