Dreamgeckos.com

Pachydactylus rugosus 2014

verslagen en foto's van nakweek

Re: Pachydactylus rugosus 2014

Berichtdoor jody ettema » do 13 maart 2014, 20:41

Daar zijn ze dan, de verblijven. Ik maak gebruik van zowel liggende als staande terraria. Het zijn enigszins klimmers en mijn voorkeur gaat dan ook uit naar de staande terraria, maar in beide varianten gaat het prima met de dieren. Het liggend terrarium heeft een afmeting van 60x40x40 cm. Voor een koppel van voldoende grootte, voor een trio gaat het naar mijn idee ook wel, maar mijn gevoel zegt dat dit gelet op hun activiteit, toch de minimale maat is.

De staande terraria zijn 50x40x70 cm. Een mooie afmeting voor een koppel en ook voor een trio. De bodembedekking bestaat uit een laag brekerszand, gemengd met wat grotere kiezels. Op de bodem zijn enkele takken met platte stukken kurk prima verblijfplaatsen. Het is even opletten op de dikte van de laag zand. Als je zandlaag te dik is, dan zul je zien dat je geen controle meer hebt over de legplaats van de eieren en kunnen deze zeer gemakkelijk over het hoofd worden gezien en sneller breken bij beroering van de bodem. Over de eieren later meer.

Ik gebruik tevens op de bodem leistenen en dikkere sierbestrating. Ook grotere holle stukke kurk zijn goed te gebruiken. Vooral pachydactylus soorten lijken het bij mij erg fijn te vinden om in de holle kurk te verblijven overdag en met name indien er een spot de kurk beschijnt. Zodoende is een warme veblijfplaats altijd aanwezig. Als klimmateriaal gebruik ik willekeurig gekozen droge dode takken, zoals te zien op de foto. Deze gaan ook droog pas in het terrarium. Ik gebruik geen wandbekleding. Dit zal het klimvermogen verhogen voor de soort, maar naar mijn niet van essentieel belang voor de soort. Met andere woorden, de verblijven zijn eigenlijk vrij sinplistisch ingericht. Tot slot is er in ieder bak nog een plastick met deksel geplaatst. Hierin bevindt zich een dikke laag met brekerszand en mist een hoek uit de deksel voor toegang. Een prima verblijfplaats voor meestal de vrouwen overdag. Tevens wordt deze gebruikt als afzetplaats voor de eieren, tenminste bijna altijd.

Dan bij deze een inpressie van de terraria zoals ik die gebruik voor de soort.:

Staand terrarium koppel 1
Afbeelding

Liggend terrarium koppel 2
Afbeelding

Staand terrarium koppel 3
Afbeelding

Binnekort meer...
jody ettema

Naam: Voor & Achternaam

Berichtdoor Rob D'heu » zo 16 maart 2014, 14:50

Bedankt voor het delen Jody :). Ik was vooral benieuwd naar de legbakjes die je gebruikt. Hier gaat mijn koppel een van de dagen ook samen
Afbeelding
Rob D'heu
Moderator

Berichtdoor jody ettema » wo 19 maart 2014, 07:56

Rob,

De legbakken stellen eigenlijk niet zo heel veeel voor. Deze zijn met een laag brekerszand gevuld, iets fijner zand is ook prima. De vrouwen hangen er vaak al een paar dagen rond voordat ze de eieren leggen. Het zogenaamde voorgraven doen ze niet echt en je moet soms goed kijken of er iberhaupt gegraven is na het leggen. Het is ook niet erg goed te zien aan de vouwen dat ze hebben gelegd, dus hetnis even goed opletten wat ze doen en hoe het zand erbij ligt in de bak. Ze kunnen in ieder geval de legplaatsen goed camoufleren. De eieren eruit halen is een absoluut groot aandachtspunt. De eischaal is bijzonder dun en breekt zeer snel. Het uithalen zal laagje voor laagje moeten gebeuren. Ik haal dan voorzichtig het zand eruit en doe deze in een ander bakje. Is er zicht op de eieren, dan heel voorzichtig met lepel eruit halen. Als je het zand alleen maar opzij schuift, dan loopt e al het risico dat door drukverschillen de schaal breekt. Overplaatsen van eieren naar een incubator is dan ook een zorgvuldig karweitje
jody ettema

Berichtdoor Rob D'heu » zo 23 maart 2014, 10:43

wordt een leuke klus met mijn kolenschoppen :s
Afbeelding
Rob D'heu
Moderator

Berichtdoor jody ettema » di 25 maart 2014, 09:01

Rob, dat is inderdaad een handigheidje die je moet krijgen. Vanmorgen net weer een tweetal eieren van koppel 3 opgegraven. De vorige keer waren beide eieren gesneuveld bij het opgraven. Opvallend is wederom het formaat van de eieren. Deze zijn relatief klein en meer rond.
jody ettema

Berichtdoor roger » wo 26 maart 2014, 12:43

Is het geen optie om de bodem van het hele terrarium te bedekken met een bedekking waarin ze niet kunnen graven....(denk zelf aan kurktegel) En in de legbak maar een dun laagje losse zand. Ik denk aan 3 cm diep ofzo. (goed droge voegzand). Op die manier wordt de druk op de eitjes kleiner en is het voor de vrouwtjes een stuk minder verleidelijk om de eitjes buiten de bak te leggen.

Is maar een ideetje. Heb ze wel zoals jullie weten, maar ik moet mijn eerste kweekervaringen nog gaan opdoen.
2.3 Strophurus Ciliaris
1.3 Strophurus Taenicauda
1.2 Strophurus Intermedius
2.3 Diplodactylus Pulcher
2.3 Diplodactylus Granariensis rex
3.3 Lucasium Byrnei
2.2 Lucasium Damaeum
2.2 Saltuarius Wyberba
2.2 Saltuarius Salebrosus
1.1 Ptenopus Kochi
roger
Moderator

Berichtdoor jody ettema » wo 26 maart 2014, 16:14

Roger,

Dat zou zeker de moeite waard om te proberen. Ik zit er nu ook aan te denken om in ieder geval fijner zand te gaan gebruiken voor de legbakken. Het zal hoe dan ook een zorgvuldig karweitje worden bij uitgraven. We gaan het proberen!
jody ettema

Berichtdoor Rob D'heu » ma 31 maart 2014, 08:09

Dat idee had ik ook Roger. Bij een vijvercenter heb je bv van die matten die bedekt zijn met kiezels. Hier kan je dan nog een handje zand over strooien zodat het helemaal natuurlijk lijkt maar je eigenlijk geen bodembedekking hebt.
Afbeelding
Rob D'heu
Moderator

Berichtdoor roger » vr 04 apr 2014, 13:15

Zou een idee zijn Rob. Maar als ze een dun laagje zand bij elkaar schrapen heb je uiteindelijk nog een berg op je eitjes liggen. De kurktegels die ik bedoel zijn hooguit 3 mm dik en worden als vloertegels verlijmd. Mijn schoonvader heeft die dingen verwerkt gehad in zijn schildpaddenverblijf.... dat zag er super uit, en heeft super lang gehouden. En kurk is ook redelijk natuurlijk.

Even kijken hoe ik het ga doen.... maar ga zeker iets in deze richting proberen. :-)
2.3 Strophurus Ciliaris
1.3 Strophurus Taenicauda
1.2 Strophurus Intermedius
2.3 Diplodactylus Pulcher
2.3 Diplodactylus Granariensis rex
3.3 Lucasium Byrnei
2.2 Lucasium Damaeum
2.2 Saltuarius Wyberba
2.2 Saltuarius Salebrosus
1.1 Ptenopus Kochi
roger
Moderator

Berichtdoor Tamara & Kevin » vr 04 apr 2014, 13:35

Wij gebruiken hier ook van die tegels als zij/achterwand hier en daar, is inderdaad best stevig materiaal en ziet er vrij natuurlijk uit.

Is het geen idee om bij het uitgraven met een strootje het zand rondom de eitjes voorzichtig weg te blazen, en dan met een lepeltje voorzichtig opscheppen.., of zijn de eitjes echt zo licht dat ze daar zouden van kantelen of mee weg worden geblazen?

Is maar een idee omdat we meestal onze viper eitjes zo opgraven, maar zo creëer je volgens ons wel minder druk op het ei dan wanneer je het met je handen doet.
Tamara & Kevin
Global Moderator

VorigeVolgende

Keer terug naar Nakweek